Ron
Nieuwenhuizen
beeldmateriaal
|
Schilders van het Westland
|
|
||
Het gemaal door Jan Makkes (1935-1999).
Jan Makkes werd als tweede kind binnen het gezin in 1935 te Amsterdam
geboren. Kort nadien verhuisde het gezin naar Santpoort. Zijn vader was
decoratieschilder en reclametekenaar. Op school was Jan een lastige een
rebelse leerling. Uiteindelijk besloot hij naar de
Kunstnijverheidsschool in Amsterdam te gaan. Hij hield het hier niet
lang uit. Zijn opleiding kreeg hij in het Rijksmuseum, waar hij zonder
toelatingsexamen, op basis van zijn goedgevulde map met tekeningen werd
toegelaten. Hier kreeg hij les van Jan van Tongeren een ouderwetse
degelijke leermeester voor wie hij veel bewondering had. Vervolgens werd
hij toegelaten tot de Rijksacademie voor Beeldende Kunst. Hier lag hij
voortdurend overhoop met zijn leraren Roling en Wiechers. De tijd was
gekomen om zelf verder zijn weg te zoeken. In de 50er jaren maakte Jan
Makkes studie reizen naar Frankrijk en Engeland. met succes organiseerde
hij in Santpoort zijn eerste verkooptentoonstellingen, waar hij zijn
werk goed verkocht. Hij ontwikkelde een moderne stijl; snel, soms bijna
driftig geschilderd, tegelijkertijd zuiver uitgewerkt en sfeerrijk, met
heldere kleuren, modern maar warm. Jan Makkes voelde zich met
Vincent van Gogh sterk verbonden. Hij bewonderde het werk van die
kunstenaar mateloos. Qua karakter voelde hij punten van overeenkomst.
"Van Gogh schilderde het licht" aldus Makkes. Dramatiek, dynamiek en
gevoeligheid stralen uit zijn werk. Ik hoop altijd dat mensen dat ook in
mijn werk ontdekken. In ieder geval is dat wat ik probeer over te
brengen op het doek: licht, kleur, dramatiek en dynamiek. De reis die
Makkes maakte langs de plaatsen waar Van Gogh had gewerkt was voor hem
een soort pelgrimsreis. Het kunstenaarsschap van Makkes heeft vele
facetten. Een groter contrast bijvoorbeeld dan tussen zijn
industrietekeningen en zijn uitbundige bloemstukken en landschappen is
welhaast niet mogelijk. Makkes gebruikte veel agressieve kleuren, veel
rood, zijn penseel vloog over het doek, van links onder naar rechts
boven. Toch bracht hij uiteindelijk harmonie in zijn werk. Alle
uitbundigheid bleef binnen de grenzen van de compositie. Makkes was geen
droge schilder, hij gebruikte ontzettend veel verf om in de slotfase met
het palletmes de finishing touch aan te brengen. De industriële periode
In de jaren 50 begon de dynamische wederopbouw van Nederland grootse
vormen aan te nemen. Wegen, tunnels, bruggen, kanalen, sluizen en
viaducten werden gebouwd. Schilder-tekenaar Eppo Doeve spoorde Makkes
aan om de bouw van de Velsertunnel onder het Noordzeekanaal in tekening
vast te leggen. Dat werd de aanzet voor vele tekeningen en schilderijen
die Makkes in de daaropvolgende jaren maakte van weg- en waterbouw,
inclusief de Deltawerken. Zijn tekeningen vonden hun weg naar vele dag-
en weekbladen. Schilderijen van werken in aanbouw vindt men terug in
veel directiekamers van kantoren en fabrieken. Wintertijd Makkes had een
voorliefde die moeilijk te rijmen viel met zijn voorliefde voor
kleurrijke landschappen en bloemstillevens; hij hield het meest van
sneeuw. Een landschap was voor hem op zij mooist als het door een dikke
witte deken was toegedekt. Als het ongerept onder zware grijze luchten
tot minimale contouren was teruggebracht. Een voorliefde die hij al uit
zijn prille jeugd herinnerde: het hoogtepunt van het jaar was altijd
weer de dag waarop het begon te sneeuwen. In de familie Makkes wordt nog
altijd de anekdote verteld over moeder Makkes die haar zevenjarige
spruit bij een psychiater bracht omdat hij op een nacht het hele gezin
wakker maakte door enthousiast te roepen "het sneeuwt", In augustus.....
|
Jan Makkes 1935-1999
Gemaal aan het Zwetkanaal Kwintsheul olie op doek, 50 x 60 cm, r.o gesigneerd
|
|
||
Ketelhuis Zwetgemaal aquarel 54x74
|
||||
|
||||
|
||||
|